كنترل زنگ‌ها

My agricultural college

جدیدترین و بروزترین مباحث کشاورزی

كنترل زنگ‌ها

سیروس هنرور آزاد(siroos honarvar)
My agricultural college جدیدترین و بروزترین مباحث کشاورزی

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

كنترل زنگ‌ها

 

موثرترين و تنها روش عملي كنترل زنگ‌ها استفاده از ارقام مقاوم است. وراثت پذيري مقاومت به زنگ‌ها از مدتها قبل شناخته شده بود و به‌نژاد گران براي توليد گندم‌هاي مقاوم از آنها استفاده زيادي نموده‌اند. دو نوع مقاومت: گياهچه‌اي و گياه بالغ، شناسايي شده است. ارقام مقاوم كه آزاد مي‌شوند به دليل مقاومت به بيماري به طور وسيعي استفاده مي‌شوند و به دليل فشار انتخاب وارده به پاتوژن، نژاد‌هاي جديدي از پاتوژن ظاهر مي‌شوند كه مقاومت را مي‌شكنند. از اين رو، اصلاح براي مقاومت كاري مداوم است. مقاومت عمودي (گياهچه‌اي) دو عيب دارد: اول اينكه اختصاصي نژاد است و استفاده از اين ارقام باعث ايجاد فشار انتخاب روي جمعيت بيمارگر براي تغيير به نفع جهش‌ يافته‌هايي است كه باعث بي اثر شدن ژنهاي مقاومت مي‌شوند. دوم اينكه ژنهاي اين نوع مقاومت اغلب با ژنهايي لينكاژ دارند كه اثرات منفي و ناخواسته زيادي روي عملكرد، كيفيت محصول، حساسيت به ديگر بيماريها و صفات نامناسب زراعي دارند. لذا جدا كردن يك ژن از اين ژنهاي نامطلوب زمان زيادي طول مي‌كشد. تلاش‌هاي فعلي بيشتر بر توليد ارقام با مقاومت غير اختصاصي (چند ژني) است كه مي‌توانند تا مدتها پايدار بمانند. يك حالت موفق از مقاومت چند ژني به نام كند زنگي (slow rusting) ناميده شده است. رقم قدس بيشترين تحمل و آزادي كمترين تحمل به زنگ زرد را دارا هستند.

ريشه‌كن كردن ميزبان‌هاي واسط موجب قطع چرخه زندگي عامل بيماريزا شده و به دلايل بازداري از ايجاد نژاد‌هاي جديد عامل بيماري از طريق نوتركيبي‌هاي جنسي و همچنين عدم توليد اينوكولوم آلوده كننده (اسيوسپور‌ها) در اول فصل موجب كاهش بيماري مي‌شوند و پايداري ارقام زراعي افزايش مي‌يابد. البته به دليل مشكلات مرتبط با ريشه كني ميزبان‌هاي واسط و امكان بقا به روشهاي ديگر مانند ميسيليوم و يوريديوسپور و انتقال يوريديوسپور‌ها از ديگر مناطق، تاثير اين روش كاهش مي‌يابد.

كشت زود هنگام گندم بهاره به دليل رشد كافي آن به هنگام شيوع بيماري موجب فرار از بيماري مي‌شود. اگر فسفر كافي به گياه داده شود، بلوغ گياه زودتر انجام شده و از بيماري فرار مي‌كند. استفاده مناسب از كود‌هاي ازته و پتاسه به كنترل بيماري كمك مي‌كند. گزارشاتي از هيپرپارازيت بودن قارچ پيكنيديومي Darluca filum روي زنگ‌ها وجود دارد ولي به دليل رشد كند آن، نمي‌تواند عامل خوب بيوكنترل محسوب شود. تعدادي از قارچكش‌ها به عنوان ضد عفوني كننده بذر و يا با پاشيدن روي گياه براي جلوگيري از آلودگي به زنگها معرفي شده‌اند. گوگرد، زينب و مانكوزب (مخلوط يون روي و مانب) مي‌توانند به طور موثري زنگ را كنترل كنند، ولي براي تكميل كنترل بايد 10-4 بار سمپاشي تكرار شود كه اقتصادي نخواهد بود. البته استفاده از مانكوزب بر اساس سيستم‌هاي پيش‌آگاهي مي‌تواند زنگ ساقه را تا ميزان 75 درصد كنترل كند. استفاده از قارچ‌كش سيستميك ترياديمفون (بايلتون) به صورت پاشيدن روي گياه و يا ضد عفوني بذر زنگ زرد را تا خوشه‌ دهي كنترل نموده است. استفاده از فن پانيل (Fenpanil)، تري‌آريمول (Triarimol) و تريآديمفون در اوايل توسعه بيماري باعث كنترل زنگ ساقه شده است. (براي كنترل زنگ زرد از روغن‌هاي امولسيون شونده سيتويت و ولك به ميزان 5/1 درصد همراه با پروپيكونازول (تيلت) به ميزان 4/0 ليتر در هكتار استفاده شده و شدت بيماري كاهش داده شده است). در ايران قارچكشهاي تبوكونازول (فرمولاسيون فوليكور EW25%)، سايپروكونازول (فرمولاسيون آلتو) فلوتريافول (فرمولاسيون ايمپكت) و مخلوط سايپروكونازول و پروپيكونازول براي كنترل زنگ زرد گندم به ثبت رسيده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: كنترل،كنترل زنگ ،شدت بيماري ،زنگ زرد ،قارچ‌كش سيستميك ،آلودگي به زنگها ،قارچكش‌،كشت زود هنگام ،ارقام با مقاومت ،كيفيت محصول،مقاومت عمودي،ارقام مقاوم ،روش عملي كنترل زنگ‌ها ،سیروس هنرور

تاريخ : شنبه 8 / 2 / 1394 | 3:9 | نویسنده : سیروس هنرور آزاد(siroos honarvar) |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By Slide Skin:.